Är SAS lika mycket ett mediehus som jättarna Bonnier och Schibstedt? Det undrar Stefan Hedelius, global marknadschef på SAS, i vår första podcast som du hittar här.

 

Med 1,5 miljoner följare på sociala medier, 1,4 miljoner läsare av deras in-flight magazine, Scandinavian Traveler och hela 4 miljoner Eurobonusmedlemmar, undrar SAS vad som är ett mediehus i Skandinavien idag?

-Det är klart det är intressant att fråga oss själva och omvärlden det när vi har 1,4 miljoner som läser vårt magasin och många digitala kanaler som går direkt till kund, säger Stefan Hedelius, global marknadschef på SAS.

SAS satsar nu stora delar av deras marknadsföringsbudget på egna kanaler. 80% av deras målgrupp reser med SAS under ett år, vilket gör att företaget har en möjlighet att kommunicera direkt med dem istället för att satsa på traditionell reklam.

-Jag tror att man har underskattat egna kanaler. Jag hade inga problem med att vår budget sjönk ganska rejält från 2014 till 2015, säger Stefan Hedelius.

-Vi har definitivt påbörjat ett skifte från att köpa till att använda och utnyttja det vi faktiskt har, våra egna kanaler.

Han påpekar däremot att det inte alltid är så lätt att satsa på egna kanaler och att det kräver ett stort engagemang.

-Jag kan köpa hur mycket annonsutrymme som helst och göra Sverige blått men att använda sina egna tillgångar är inte lika lätt.”

Hedelius ledde en stor förändring av SAS marknadsstrategi när han tillträdde i början av 2013. Företaget hade precis blivit räddat från en potentiell konkurs men Hedelius såg det som positivt på ett sätt.

-Det är lättare att driva förändringar när man har kniven på strupen, konstaterar han.

Hela podcasten finns här och på iTunes.

Stefan Hedelius är den första medverkande i Contentpodden som produceras av Brid. Contentpodden syftar till att lyfta de utmaningar marknads- och kommunikationschefer ställs inför i dagens digitaliserade och föränderliga tillvaro.

Under hösten kommer podcasten att gästas av marknads- och kommunikationschefer på McDonalds, World Childhood Foundation, Scandic Hotels, Axfood med flera.