Vi pratar med Björn Nordgaard, kommunikationschef på Lantmännen Maskin, om kommunikativa möjligheter, digitala svårigheter och interna förändringar.

För Lantmännen Maskin är det personliga kundmötet nyckeln till framgång. En viktig faktor för verksamheten är att leva efter devisen ‘alltid nära’. Med sina 60 egna anläggningar runt om i landet innehållande butiker, verkstäder och serviceställen så täcker de hela Sverige, från norr till söder. 625 av företagets 800 medarbetare har daglig kundkontakt på något vis – vilket är en fantastiskt kontaktyta gentemot deras kunder och medför ett stort mervärde.

Även om de satsar på en mer personlig kommunikation så har de också skapat en gedigen och hållbar kommunikationsstrategi som anpassar sig mellan kanal, situation, målgrupp och budskap.

 

”Det är viktigt att planera sin kommunikation så att budskapet kommer ut i alla kanaler samtidigt, på sitt egna sätt”

 

Björns fyra bästa kommunikationstips:

  • Materialet måste kännas äkta ”Hellre en smartphone-bild på en bonde från ett lerigt fält än en köpt bild”. Oavsett om det är för print, annons, reklam eller digitalt.
  • För att skapa relevans och trovärdighet – hitta rätt ambassadörer.
  • Det personliga mötet – träffa dina kunder så ofta och mycket du kan!
  • Släpp inte traditionell reklam helt och hållet.

Vi på Brid är så nyfikna på att följa Lantmännen Maskins utveckling och förändring. Om du vill veta mer om Gunde Svan (!), sociala medier och skillnaden mellan Lantmännen och Lantmännen Maskin – Lyssna på avsnittet med Björn här.