Det var en gång ett stort mediehus som ville starta en content marketing-byrå.

Mediehuset hette LRF Media och de sökte länge och väl, men till slut hittade de den person de behövde. Den de hade hittat var  Colm O’Callaghan, en maratonlöpare med irländska rötter och mångårig erfarenhet från den svenska content-marketing branschen.
– Colm, nu när vi har hittat dig, kan du inte tänka dig att starta upp det här företaget? frågade LRF Media.
– Brilliant idea, sa Colm O’Callaghan, som genast ställde sig i startblocket för att springa iväg på kundmöten. Men det fanns ett problem – det nystartade bolaget saknade ett namn.
– Crap, jag måste ha ett namn först, insåg Colm. Och han funderade och funderade – och till slut kom han på det.
– Jag började tänka på vilken kultur och vilket arbetssätt jag ville att det här bolaget skulle ha, och då blev det ganska enkelt. Vi skulle bygga ett bolag som alltid sätter kunderna i centrum och som jobbar fram briljanta idéer kring kundernas behov. Hela vår affär är byggd på briljanta idéer – och det var det vårt namn skulle spegla: Br som i briljant. Id som i idé. Alltså, Brid, säger Colm.
På engelska är Brid är också ett slanguttryck för hybrid, som associeras med miljö. Inte en så dum koppling det heller, för ett bolag som på bara två år blivit hela Sveriges gröna byrå.
Men oavsett om du har utmaning med miljöfokus eller bara vill få en helt vanlig brilliant idea kring ditt kommunikationsbehov, så brukar vi vi uttala Brid precis som det ser ut: Br-id, med ett kort i.