Vi på Brid tycker inte att vi är i mål förrän du som kund är det. Så här: Vi tycker att förvånansvärt många som jobbar med innehåll gör missen att utelämna call-to-actions, CTA. Visst, du har fått mottagaren på kroken, hen har konsumerat ditt innehåll och sen…tja, vad händer egentligen sen? Att inte spinna vidare i detta läge är som att göra en Baggio och sjabbla bort den avgörande straffen i fotbolls-VM.

Men misströsta inte, det går att styra upp.

Ett bra ramverk när man jobbar med innehållsproduktion, oavsett format, är att göra en kartläggning av budskapets heliga treenighet – vad vi vill att mottagarna av vårt innehåll ska vetatycka och göra.

Veta
Här ligger fokus på fakta, objektivitet och det huvudsakliga budskapet. För att exemplifiera:
”80 procent av vårens klädkollektion är producerad av ekologisk bomull. Målsättningen är att vi år 2020 enbart har ekologiska produkter i vårt sortiment.”

Tycka
En mer subjektiv dimension som inbegriper attityder och känslor. Önskan är givetvis en positiv laddning och en förstärkning av varumärket. Klädkedjans förhoppning är troligen att mottagaren upplever dem som ansvarstagande, miljömedvetna och framåtsträvande.

Göra
So far, so good. Men nu vill man ha lite action. Och det är ofta här det faller. Ett bra innehåll utan någon form av konvertering är som en digital återvändsgränd. Hur kan man utvärdera sina insatser när det enda alternativet är att klicka sig bakåt i browsern?

Frågorna du ska ställa dig är: Vad är syftet med innehållet? Vad är nästa steg? Hur bidrar det här till att puffa den potentiella kunden vidare i köpprocessen? Se till att guida och förklara hur och varför de ska ta sig till punkt b.

I vissa fall är CTA:n lika enkel som självklar: klicka på köp-knappen.

Men i något mer komplexa situationer kan en CTA vara:

• Ladda ner
• Läs mer
• Rekommendera
• Kommentera
• Prenumerera
• Dela
• Fyll i formuläret
• Fördjupa dig i…
• Följ oss på xx/xx
• Se även filmen om xx

Ett trick för att maximera konvertering är att hålla nere antalet CTAs. Som mottagare ska det bara finnas ett eller ett par alternativ som inte konkurrerar med varandra. Ibland räcker det med att uppmuntra till vidare läsning (hatten av, då har du producerat intressant och relevant innehåll) och ibland krävs ett incitament i utbyte mot en handling, som ”Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få 24 timmars förtur till rean online.”

Det centrala är att få in action-tänket, vilket ställer ytterligare ett krav på den som planerar och producerar innehållet, men det betalar sig genom ett ökat värde för mottagaren och större chanser till konvertering.

/Therese

Vill du fortsättningsvis ha Brids bloggposter direkt i ditt flöde?
Följ oss på Linkedin!