Jag älskar radio och radio-som-jag-kan-lyssna-på-när-som-helst, även känt som podcast.
1.9 miljoner svenskar lyssnar någon gång på en podcast och Stora Radiopriset har för första gången i år en kategori för just bästa podd. Så nu när till och med branschen erkänt podcasten som något stort, varför känns det ofta som att lyssna på närradion? Inte när det gäller innehåll men när det gäller framförande.

Så, i all välmening och ödmjukhet, har jag två små enkla tips till alla ”podders” där ute:

Cut to the case! Gör en snabb introduktion och börja sedan direkt prata om ditt ämne. Spendera inte 5 minuter om att prata om vad du åt till frukost eller vad du såg på vägen till jobbet. Jag gjorde en liten ovetenskaplig undersökning och kollade ett dussin poddar på itunes topplista och snittet ligger mellan 4-6 minuter innan man kommer igång på riktigt med programmet. Man kan givetvis vara personlig under programmet och komma med egna reflektioner men håll introt kort.

Och varför är vi helt plötsligt tillbaka till Don Drapers 50-tal där programledare helt plötsligt drar fram ett paket Chesterfield och pratar om hur fantastiskt fräscht det känns att röka dessa. Ja, nu rör det sig ju inte om cigaretter, men väl om el-bolag, försäkringsbolag, banker och annat. Reklam i all ära (vilket givetvis behövs för att finansiera det hela) men det blir en viss skillnad när programledaren själv går in och talar gott om en annonsör. Jag tappar i alla fall lite förtroende för podcasten för varje gång.

Så fortsätt göra det ni gör, bara lite bättre, så kommer jag att älska er ännu mer.

Jag hoppas även jag inte sagt för mycket nu, då vi själva ligger i startgroparna att göra vår egen podcast. Vi får väl helt enkelt se till att leva som vi lär…

Petter