I contentpoddens 13e avsnitt pratar vi med SPPs chef för marknad och erbjudande, Pino Roscigno. SPPs verksamhet omfattar försäkring med sparande och är inriktad på tjänstepensionsförsäkring. I mindre omfattning även privat pensionsförsäkring och kapitalförsäkring.

En av Pinos viktigaste arbetsuppgifter är att förenkla kommunikationen mot nya potentiella kunder. Undersökningar visar nämligen att endast 12% av Sveriges befolkning är genuint intresserade utav att pensionsspara.

”Vad man sett är att fler och fler unga intresserar sig för sin framtida pension. Dock avtar intresset när man bildar familj. Vid 40 års ålder tar man ett strategiskt beslut om man ska ta tag i pensionen eller fortsätta vara passiv. Det största intresset för att pensionsspara är runt ålder 50-55. Då upplever vissa att det är försent och några blir besvikna på hur lite de sparat ihop” säger Pino.

Pensionsbeslut uppfattas i mångt och mycket som rationella, en av Pinos många utmaningar är att lyckas förenkla kommunikationen så mycket att besluten slutligen uppfattas som emotionella. Allt som oftast är besluten förtroendebaserade, man lyssnar på en vän, kollega eller familjemedlem vid val av pensionsbolag. SPP vill förstås vara top-of-mind hos alla potentiella kunder.

Vill du lära dig mer om pension, svårigheter att fatta rationella beslut och hur man lyckas skapa stolthet internt? Lyssna här!