Magnetröntgen hör till vardags hemma inom sjukvården men nu har även marknadsförare fått upp ögonen för tekniken och dess användningsområden.

Alla som investerar pengar i marknadsföring vill kunna mäta resultaten av sina insatser. Nu har några företag i Sverige börjat mäta vad målgruppen tanker på riktigt. Inga enkäter eller telefonsamtal. För vad folk säger och vad de egentligen tänker visar sig ofta vara två helt olika saker.

I senaste avsnittet av Contentpodden berättar Kafferosteriet Löfbergs hur de använder neuromarketing när de fattar beslut om reklamkampanjer. “Till skillnad från hur vi svarar på en enkät så mäter man hjärnaktiviteten,” säger Leif Sjöblom, före detta marknadschef, numera innovationsdirektör på Löfbergs. “Om vi säger att vi tycker om något och hjärnan säger ‘nej – det gör du inte alls’ så får vi ut det verkliga resultatet.”

Att tillämpa neuromarketing ledde till en av deras mest lyckade kampanjer. Kampanjen testades innan lansering och resultatet blev väldigt positivt. Mätningar i efterhand visade samma sak. Reklamfilmerna berörde många – sannolikt dig också, for better or worse.

Löfbergs testade i samma veva ytterligare en reklamfilm som inte alls fick samma positiva utslag när de utförde neuromarketingundersökningen, varpå beslutet togs att inte använda den externt. Idag tillämpar Löfbergs löpande denna sorts mätning för att avgöra vilka kampanjer som rullas ut.

Vad tycker vi om neuromarketing då? Är det läskigt eller vettigt? Vettigt, tycker jag. Som contentbyrå tror och vet vi att konsumenter vill ha innehåll som är relevant för dem. Reklam har sin plats i mediemixen, men bör addera ett värde och inte störa eller avbryta för mycket. Det är just på grund av detta som content marketing blivit så populärt.

Så, om vi ska ha reklam, låt oss då ha reklam som träffar rätt. Och då kan neuromarketing lotsa oss i rätt riktning.

/Colm