I Contentpoddens 12e avsnitt pratar vi med Yvonne Borg Nordlind, tidigare kommunikationschef på Stockholms Stadsmission.

Yvonne gav sig in i den ideella sektorn efter att arbetat många år i IT-branschen. Hon ville jobba i en organisation där hon gavs chansen att påverka människors framtid. Det tog inte lång tid innan hon började på Stockholms Stadsmission. Där gjorde hon under fem år ett gediget arbete som kommunikations – och insamlingschef.

Inom loppet av fem år dubblades insamlingens överskott, vilket gav organisationen möjlighet att starta nya sociala verksamheter. Yvonne applicerade och förankrade ovärdeliga metoder med hjälp av sin enorma kompetens och långa erfarenhet.

Men efter en tid dök en ny tanke dök upp – ”Om jag kan påverka världen genom Stockholms Stadsmission, tänk hur mycket jag skulle kunna påverka världen om jag var på globalt energibolag”.

Sagt och gjort. Idag är Yvonne kommunikationsdirektör på E.ON, bolaget som producerar och levererar energi till den nordiska marknaden i form av el, gas, värme, kyla och avfallsbehandling samt energirelaterade tjänster till cirka en miljon kunder.

E.ON tog 2007 fram en strategi där det beslutades att den framtida utvecklingen skulle ligga inom förnybar energi. Sedan dess har företaget globalt investerat 100 miljarder kronor i förnybar energi.

”E.ON har genom sin globalitet och innovationskraft stor möjlighet att påverka marknaden. Vi har kompetensen, erfarenheten, kraften, kapaciteten och bakgrunden till att kunna bygga nya lösningar”, säger Yvonne Borg.

Vill du höra mer om Yvonne, hennes nya roll och mest lyckade kampanjer? – lyssna på avsnittet här!