The Swedish Number blev uppringda 191 549 gånger från 186 utav världens 195 länder. STFs kommunikationsansvarige, Jenny Engström ligger bakom succén och i Contentpodden pratar vi om resonemanget kring kampanjen, och om STFs varumärkesresa de senaste tio åren.

Idéen bakom The Swedish Number baserades på en tanke av att vem som helst i världen ska kunna få svar om Sverige, av svenskar, genom ett helt vanligt teelfonsamtal.

Under två månader skulle möjligheten att ringa Sverige finnas. Målet var att få in 30 000 samtal och 2000 appnedladdningar under tidsperioden. Redan efter tre dagar hade 30 000 samtal kommit in. Efter en månad hade 25 000 nedladdningar av appen gjorts.

Jenny gjorde över 220 intervjuer med alltifrån The New York Times, CNN, kinesiska radiokanaler till nationella medier. Man kan inte påstå annat än att The Swedish Number blev en total succé! Alla världens länder förutom nio stycken ringde Sverige, denna räckvidd uppnåddes utan att ha lagt en enda krona på marknadsföring.

STF har gjort fler intressanta kampanjer, exempelvis ”Sveriges svenskaste jobb”, en idé som inspirerades utav Australiens motsvarighet ”Världens bästa jobb”. Då gick STF ut med platsannonser där de sökte en social och äventyrlig person som tidigare inte upptäckt så mycket utav Sverige. Det blev slutligen en 60-dagars turné där två personer åkte land och rike runt för att hitta Sveriges finaste, oupptäckta som upptäckta platser. Det var startskottet för STF:s kreativa kampanjer.

Vill du veta mer om Jenny Engström, STF och The Swedish Number – missa inte det 15e avsnittet här.