Slutet är början på allt

I alla fall för oss på Brid. För att lyckas med professionell innehållsproduktion så måste det till en kartläggning av budskapets heliga treenighet: vad ska mottagarna veta, känna och slutligen – göra sen?

Ett bra innehåll utan någon form av konvertering är helt enkelt som en digital återvändsgränd. Och då kommer du inte att känna att innehåll du fick gav rätt resultat oavsett, hur bra, kul eller fint det än var.

Så, en bra början är att tänka på slutet först:

Vad ska mottagaren veta?
Fokus på fakta, objektivitet och det huvudsakliga budskapet. För att exemplifiera:
”Målsättningen är att vi år 2020 enbart har ekologiska produkter i vårt sortiment.”

Vad ska mottagaren tycka?
Fokus på attityder och känslor. Önskan är givetvis en positiv laddning och en förstärkning av varumärket. Och en förhoppning om att mottagaren upplever dig som ansvarstagande, miljömedvetna och framåtsträvande.

Vad ska mottagaren göra?
Knepigt, men det är här du når ditt egentliga resultat. Vad är nästa steg? Ska mottagaren klicka på en köp-knapp, ladda ned, läsa mer, kommentera, eller följa er på instagram?

Med ett tydligt action-tänk redan från början är det större chans att ditt innehåll ger rätt resultat. Det ställer förstås krav på den som planerar och producerar innehållet, men det betalar sig genom ett ökat värde för mottagaren – vilket ger dig ett bättre resultat, eller som vi på Brid säger, mer pang för pengarna.