Byråer borde inte alltid jaga de stora och synliga uppdragen. Fokusera istället på de områden som skapar nytta för kunden i vardagen. Det är Heidi Wolds råd till byråer som söker och pitchar projekt.

Efter många år som konsult på JKL och MSL har Heidi Wold stor erfarenhet från byråsidan och har själv alltid varit intresserad av att jobba med de prestigefyllda uppdragen.

“Man vill gärna jobba med de stora projekten men det är inte alltid där affären finns,” säger Wold i Contentpodden, Brids podcast med marknads- och kommunikationschefer.

Men nu, som Communications Manager Sweden på Scandic Hotels, ser hon annorlunda på saken. Om hon var konsult igen skulle hon istället fråga ‘Vad skulle du helst bli av med i ditt vardagliga arbete? Hur kan jag underlätta? Där tror jag man kan hitta en ganska bra affär.’

Hennes andra råd till byråer är att våga säga ‘nej’ i större utsträckning.

“Om en byrå skulle svara mig: ‘Heidi, det här kommer inte att gå därför att…’ och ge mig en rimlig förklaring, då skulle jag respektera det långt mer än ett serviceinriktat ‘ja, det fixar vi’ trots att de då kan riskera kvaliteten.”

”Siktar man på en ömsesidig och långsiktig relation mellan byrå och kund vinner man mer på att våga säga nej och att inte vara så tjänstvillig hela tiden.”

Lyssna på Contentpodden med Heidi Wold!