Startar din försäljning på Google eller har dina kunder redan hittat dig genom sociala media? We Are Socials undersökning ”Digital IN 2017: Northern Europe” är en underbar genomlysning i vår region över hur konsumentbeetendet förändras i snabb takt med hjälp av internet och smartphones. I årets rapport finns Sverige och Norge med. Värt att notera är att penetrationen av internet användandet i Sverige är oförändrat men att socialmedia användandet ökar med 16% jämfört med 2016. Youtube har gått om Facebook i den mest använda kanalen (s. 171) och det jag skulle slå vad om att det är här ökningen av sociala media användandet. Vi ser också att webbtrafiken från mobiler ökar, men den minskar från datorer (s 165), värdet är baserat på pagewiews och inte datamängd.

Här är några av de internationella trender som We are social listar som viktigast:

• Sociala medier är på gång ikapp sök som den viktigaste startpunkten för att börja sitt köp, speciellt bland unga konsumenter.

• Underskatta inte det bidrag till din webbtrafik som kommer från ”Dark Social”. Den kan vara svår att tolka i din webbtrafik men rekommendationer i slutna nätverk och konversation i messanger-tjänster leder ofta till avslut.

• Social Adervertising – Filmer i sociala media kombinerat med verktygen för att hitta rätt i målgrupperna kommer att vara ett framgångskoncept.

Hela undersökningen hittar du här.