Varje år korar tidningen Resumé Sveriges bästa marknadschefer i 15 olika kategorier. Vi på Brid har intervjuat sex stycken av de nominerade i Contentpodden. Nedan kan du lyssna på samtliga avsnitt!

Sofia Modig, marknadschef Apotea

Med tidigare stor erfarenhet från e-handelsplattformar har Apotea förtjänat sin plats som 2016 års nätbutik. Med 1 miljard i omsättning 2016 så är Apotea ett praktexempel på hur en digital plattform ska formas, byggas och bli lönsam. Sofia Modig berättar om varför de använder sig uteslutande utav TV-reklam, hennes utmaning att marknadsföra en fantastisk tjänst, men samtidigt begränsas då efterfrågan ökar och resurserna inte räcker till.

Marie Bark, marknadschef Preem

Preem är, med sina 100 bemannade stationer, 40 miljoner kundbesök per år och med sin hållbara vision – ett av Sveriges mest nytänkande företag. Preem har nämligen tagit fram världens första Svanenmärkta Diesel: Preem Evolution Diesel. Marie Bark berättar om deras hållbara vision, hur de uppfattas från ett konsumentperspektiv och varför de har blivit Sveriges främsta drivmedelsföretag.

– Pino Roscigno, marknadschef SPP

För SPP har hållbarhet alltid varit en affärsstrategi, inte en marknadsstrategi. I detta avsnitt av Contentpodden pratar Pino Roscigno om pensionsångest, våra svårigheter att fatta rationella beslut, rockader i organisationen och hur man lyckas skapa stolthet internt.

Björn Larsson, marknadschef Coop

Coop jobbar med syftesdriven kommunikation – och det märks. De har gjort sig själva kända som Sveriges obekvämaste matkedja, ingen missade väl deras kampanj ”Kära köttbit” som fick spinn under 2016? Vi frågar Björn Larsson om vilka aktiviteter han tror skapar bäst effekt, hur de använder datan från deras nästan 3,5 miljoner medlemmar och hur de fördelar sin budget.

Claes Pellvik, marknadschef Ving

Ving har precis stängt sin sista fysiska butik och säljer idag 80 % av sina resor digitalt. Hör Claes Pellvik berätta om hur de anpassar sig till dagens föränderliga kommunikationslandskap, hur viktiga sociala medier egentligen är och på vilket sätt de differentierar sig från sina konkurrenter.

Jeff Jacket, marknadschef McDonald’s

Jeff har en av Sveriges största mediebudgetar, men tror fortfarande att det är lättare att göra intryck om du har mindre pengar än om du har mer. Lär dig mer om den ekvationen genom att lyssna på marknadschefen för det världens mest globala varumärke.