Det har aldrig varit lättare att uppleva hur en mjölkgård ser ut och fungerar som med hjälp av den senaste tekniken . DeLaval har just släppt sin första virtuella verklighetsfilm där tittarna kan få en inblick i verksamheten på DeLavals egen kommersiella mjölkgård Hamra gård i Tumba söder om Stockholm.

Har du ett par Google Cardboard-glasögon eller ett VR-headset från Samsung kan du nu på nära håll följa arbetet med mjölkning och utfodring på en av världens modernaste och mest innovativa lantbruk.

”Innovationer har alltid varit centralt i vår verksamhet, säger Brian Rigley, onlinechef på DeLaval. Det gäller även vår kommunikation. En virtual reality-film föreföll som ett självklart val. Nu kan vi bjuda in människor till Hamra gård oavsett var i världen de befinner sig.”

DeLaval förser mjölkbönder i hela världen med utrustning. Företaget säljer allt från automatiska utfodrings- och mjölkningssystem med den senaste tekniken komplett med mjukvara som övervakar hälsan och produktiviteten hos varje ko, till enkla borstar och rengöringsmedel.

DeLaval avser att använda filmerna på branschmässor och vid andra event. De kommer att tillhandahålla brandade Googles kartongglasögon så att alla intresserade kan uppleva Hamra gård.

Brid har producerat filmen åt DeLaval och ser en stor potential i formatet.

”Alla som prövat virtual reality kan intyga hur fängslad man blir av miljön som omger en. Man känner verkligen att man är där,” säger Brids creative director Petter Edelswärd.

DeLaval har verkligen tänjt på gränserna här och det har varit superkul att få jobba med ett så öppet och framsynt team. Tekniken är ny och har krävt många tester och mycket tålamod. Men vi är jättenöjda med slutresultatet som dessutom har väckt stort intresse hos våra andra kunder.

Titta på filmen (Google Chrome är den enda browser som i dagsläget kan hantera formatet) men annars fungerar det fint från en smartphone eller tablet: