Många företag kämpar idag internt med vem som ska äga kommunikationen i sociala medier och hur mycket de ska våga säga. Ofta slutar det med att de skrivs på ett sätt för att nästan undvika dialog vilket är att missa poängen med mediet.

Att vara närvarande i sociala medier kostar mycket resurser och för att vara snabbfotad så måste närvaron också vara grundad i en strategi som leder kunden framåt till insikt/konvertering/köp.

På dagens fragmenterade kommunikationsarena så kan det lätt bli så att nya aktörer dyker upp och fyller ett i efterhand uppenbart hål i köpprocessen såsom Familjebilsbloggen.se har gjort. Med egen vinkel har de lyckats bli en maktfaktor i en nisch (Familjebilar) som hade varit omöjlig att komma in i för en privatperson bara för 10 år sedan. Jag är mycket imponerade av hur välskrivet och dedikerat Familjebilsbloggen fortsätter att rekommendera sina läsare vilken bil de ska köpa.

Kolla in det här inlägget om Volvo V70 så tror jag ni förstår vad jag menar.

//Fredrik